Deze training is voor professionals die de-escalerend willen leren werken. We richten ons niet alleen op jou, maar ook op de persoon die ongewenst of agressief gedrag vertoont, je collega's en je omgeving. We werken in kleine groepen en zoomen in op jullie unieke praktijksituaties. Samen leren we anders kijken naar (en omgaan met) agressie!
Hoe reageer je bij agressief gedrag van een verstandelijk beperkte cliënt? Wat kun je doen tegen pestgedrag? Hoe sta je verbaal agressieve klanten te woord? Wat doe je als bezoekers van een patiënt niet weg willen gaan? Wat als een leerling om het minste of geringste ontploft?
Agressie op de werkvloer kan op verschillende manieren voorkomen. Hoe herken je het op tijd? En nog belangrijker: hoe ga je er op een professionele en veilige manier mee om? Tijdens deze training leer je signalen vroegtijdig op te pikken en krijg je praktische handvatten om (verbaal) de-escalerend te handelen. Zo vergroot je niet alleen jouw eigen veiligheid, maar ook die van je collega’s. Het gaat bij ons dan ook om meer dan alleen om leren gaan met agressie, je leert ook hoe je ervoor zorgt dat situatie niet verder uit de hand loopt. We noemen dit ‘de-escalerend werken’.
Effectieve gesprekstechnieken bij verbale agressie
Agressie en ongewenst gedrag kunnen verschillende vormen aannemen—van schelden en beledigen tot intimidatie en vernedering. In de zorg geeft maar liefst 75% van de medewerkers aan te maken te hebben gehad met agressief of ongewenst gedrag op de werkvloer. Soms komt dit van cliënten, maar in een kwart van de gevallen gaat het om verbale agressie tussen collega’s of leidinggevenden.
Hoe spreek je iemand aan op ongewenst gedrag zonder dat de situatie escaleert? Hoe behoud je een respectvolle, maar duidelijke communicatie? In deze training leer je hoe je op een constructieve manier grenzen aangeeft en de regie houdt in gesprekken.
Jouw houding als krachtig instrument
Je lichaamstaal en uitstraling hebben een grote invloed op hoe een situatie zich ontwikkelt. Hoe zorg je ervoor dat je zelfverzekerd en kalm overkomt, zelfs in uitdagende situaties? Tijdens dit onderdeel leer je hoe een stevige en rustige basishouding je kan helpen om controle te houden. Dit doen we aan de hand van ervarend leren: geen droge theorie, maar oefenen en ervaren. Je zult versteld staan van je eigen kracht!
Maatwerk: een training die aansluit op jullie praktijk
Wil je een training die volledig is afgestemd op jullie werkomgeving? Wij bieden ook maatwerktrajecten voor groepen vanaf 10 personen. Een van onze trainers kan zelfs langskomen om jullie specifieke situatie in kaart te brengen. Zo zorgen we ervoor dat de training perfect aansluit bij jullie praktijk.
Meer weten? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!
De lesstof
- Beeldvorming en hulpvraag formuleren
- Soorten agressie
- De invloed van agressie op jou en de omgeving
- Communicatie en gedrag; gesprekstechnieken
- Roos van Leary; gedragspatronen
- Lichaamsbewustzijn
- De-escalerend werken
- Doelgroep specifieke informatie indien gewenst
De resultaten
- Verzuimpreventie: minder ziekteverzuim en/of definitieve uitval
- Geschoold personeel zit beter in zijn/haar vel en kan hierdoor beter presteren
- Je weet te benoemen welke vormen van agressie er voorkomen in jouw werkomgeving
- Je kent je eigen belemmeringen in het omgaan met de agressie
- Je weet de oorzaken van agressie te benoemen
- Je weet hoe de-escalerend en preventief gewerkt kan worden
- Je hebt vertrouwen in je eigen weerbaarheid
Praktische informatie
- Locatie: Wognum
- Duur: 2 dagdelen
- Investering: € 349,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 6 punten
- Kwaliteitsregister SKJ 6 punten
Startdata en planning
- Woensdag 12 november 2025 van 09:30-12:30 uur
- Woensdag 12 november 2025 van 13:00-16:00 uur
- Woensdag 14 januari 2026 van 09:30-12:30 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
