Zorg en begeleiding
Welke benadering past het beste bij de unieke situatie en persoonlijkheid van jouw cliënt? Onze opleidingen helpen je hierbij! Wij bieden verdieping in specifieke uitdagingen, zoals middelengebruik bij mensen met een verstandelijke beperking, of hoe iemand te benaderen die kampt met psychiatrische aandoeningen. Je krijgt praktisch toepasbare kennis en de ruimte om al jouw unieke vragen te stellen, zodat je met vertrouwen de warme zorg kunt bieden die jouw cliënten verdienen.
Omgaan met agressie - Anders kijken naar agressie
Deze training is voor professionals die de-escalerend willen leren werken. We richten ons niet alleen op jou, maar ook op de persoon die ongewenst of agressief gedrag vertoont, je collega's en je omgeving. We werken in kleine groepen en zoomen in op jullie unieke praktijksituaties. Samen leren we anders kijken naar (en omgaan met) agressie!
Omgaan met agressie - Anders kijken naar agressie
Deze training is voor professionals die de-escalerend willen leren werken. We richten ons niet alleen op jou, maar ook op de persoon die ongewenst of agressief gedrag vertoont, je collega's en je omgeving. We werken in kleine groepen en zoomen in op jullie unieke praktijksituaties. Samen leren we anders kijken naar (en omgaan met) agressie!
Hoe reageer je bij agressief gedrag van een verstandelijk beperkte cliënt? Wat kun je doen tegen pestgedrag? Hoe sta je verbaal agressieve klanten te woord? Wat doe je als bezoekers van een patiënt niet weg willen gaan? Wat als een leerling om het minste of geringste ontploft?
Agressie op de werkvloer kan op verschillende manieren voorkomen. Hoe herken je het op tijd? En nog belangrijker: hoe ga je er op een professionele en veilige manier mee om? Tijdens deze training leer je signalen vroegtijdig op te pikken en krijg je praktische handvatten om (verbaal) de-escalerend te handelen. Zo vergroot je niet alleen jouw eigen veiligheid, maar ook die van je collega’s. Het gaat bij ons dan ook om meer dan alleen om leren gaan met agressie, je leert ook hoe je ervoor zorgt dat situatie niet verder uit de hand loopt. We noemen dit ‘de-escalerend werken’.
Effectieve gesprekstechnieken bij verbale agressie
Agressie en ongewenst gedrag kunnen verschillende vormen aannemen—van schelden en beledigen tot intimidatie en vernedering. In de zorg geeft maar liefst 75% van de medewerkers aan te maken te hebben gehad met agressief of ongewenst gedrag op de werkvloer. Soms komt dit van cliënten, maar in een kwart van de gevallen gaat het om verbale agressie tussen collega’s of leidinggevenden.
Hoe spreek je iemand aan op ongewenst gedrag zonder dat de situatie escaleert? Hoe behoud je een respectvolle, maar duidelijke communicatie? In deze training leer je hoe je op een constructieve manier grenzen aangeeft en de regie houdt in gesprekken.
Jouw houding als krachtig instrument
Je lichaamstaal en uitstraling hebben een grote invloed op hoe een situatie zich ontwikkelt. Hoe zorg je ervoor dat je zelfverzekerd en kalm overkomt, zelfs in uitdagende situaties? Tijdens dit onderdeel leer je hoe een stevige en rustige basishouding je kan helpen om controle te houden. Dit doen we aan de hand van ervarend leren: geen droge theorie, maar oefenen en ervaren. Je zult versteld staan van je eigen kracht!
Maatwerk: een training die aansluit op jullie praktijk
Wil je een training die volledig is afgestemd op jullie werkomgeving? Wij bieden ook maatwerktrajecten voor groepen vanaf 10 personen. Een van onze trainers kan zelfs langskomen om jullie specifieke situatie in kaart te brengen. Zo zorgen we ervoor dat de training perfect aansluit bij jullie praktijk.
Meer weten? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!
De lesstof
- Beeldvorming en hulpvraag formuleren
- Soorten agressie
- De invloed van agressie op jou en de omgeving
- Communicatie en gedrag; gesprekstechnieken
- Roos van Leary; gedragspatronen
- Lichaamsbewustzijn
- De-escalerend werken
- Doelgroep specifieke informatie indien gewenst
De resultaten
- Verzuimpreventie: minder ziekteverzuim en/of definitieve uitval
- Geschoold personeel zit beter in zijn/haar vel en kan hierdoor beter presteren
- Je weet te benoemen welke vormen van agressie er voorkomen in jouw werkomgeving
- Je kent je eigen belemmeringen in het omgaan met de agressie
- Je weet de oorzaken van agressie te benoemen
- Je weet hoe de-escalerend en preventief gewerkt kan worden
- Je hebt vertrouwen in je eigen weerbaarheid
Praktische informatie
- Locatie: Wognum
- Duur: 2 dagdelen
- Investering: € 349,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 6 punten
- Kwaliteitsregister SKJ 6 punten
Startdata en planning
- Woensdag 12 november 2025 van 09:30-12:30 uur
- Woensdag 12 november 2025 van 13:00-16:00 uur
- Woensdag 14 januari 2026 van 09:30-12:30 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Omgaan met agressie - Fysieke vaardigheden basis
Deze training is voor professionals die de-escalerend willen werken en de eigen weerbaarheid bij agressie willen vergroten. We richten ons niet alleen op jou, maar ook op de persoon die ongewenst of agressief gedrag vertoont, je collega's en je omgeving. We werken in kleine groepen en zoomen in op jullie unieke praktijksituaties. Zo kun jij jouw weerbaarheid vergroten in een veilige en vertrouwde omgeving!
Omgaan met agressie - Fysieke vaardigheden basis
Deze training is voor professionals die de-escalerend willen werken en de eigen weerbaarheid bij agressie willen vergroten. We richten ons niet alleen op jou, maar ook op de persoon die ongewenst of agressief gedrag vertoont, je collega's en je omgeving. We werken in kleine groepen en zoomen in op jullie unieke praktijksituaties. Zo kun jij jouw weerbaarheid vergroten in een veilige en vertrouwde omgeving!
Hoe grijp je in bij agressief gedrag van een verstandelijk beperkte cliënt? Wat kun je doen tegen pestgedrag? Hoe sta je verbaal agressieve klanten te woord? Wat doe je als bezoekers van een patiënt niet weg willen gaan? Wat als een leerling om het minste of geringste ontploft?
Agressie op de werkvloer kan op verschillende manieren voorkomen. Hoe herken je het op tijd? En nog belangrijker: hoe ga je er op een professionele en veilige manier mee om? Tijdens deze training leer je signalen vroegtijdig op te pikken en krijg je praktische handvatten om de-escalerend te handelen. Zo vergroot je niet alleen jouw eigen veiligheid, maar ook die van je collega’s. Het gaat bij ons dan ook om meer dan alleen om leren gaan met agressie, je leert ook hoe je ervoor zorgt dat situatie niet verder uit de hand loopt. We noemen dit ‘de-escalerend werken’.
Effectieve gesprekstechnieken bij verbale agressie
Agressie en ongewenst gedrag kunnen verschillende vormen aannemen—van schelden en beledigen tot intimidatie en vernedering. In de zorg geeft maar liefst 75% van de medewerkers aan te maken te hebben gehad met agressief of ongewenst gedrag op de werkvloer. Soms komt dit van cliënten, maar in een kwart van de gevallen gaat het om verbale agressie tussen collega’s of leidinggevenden.
Hoe spreek je iemand aan op ongewenst gedrag zonder dat de situatie escaleert? Hoe behoud je een respectvolle, maar duidelijke communicatie? In deze training leer je hoe je op een constructieve manier grenzen aangeeft en de regie houdt in gesprekken.
Jouw houding als krachtig instrument
Je lichaamstaal en uitstraling hebben een grote invloed op hoe een situatie zich ontwikkelt. Hoe zorg je ervoor dat je zelfverzekerd en kalm overkomt, zelfs in uitdagende situaties? Tijdens dit onderdeel leer je hoe een stevige en rustige basishouding je kan helpen om controle te houden. Dit doen we aan de hand van ervarend leren: geen droge theorie, maar oefenen en ervaren. Je zult versteld staan van je eigen kracht!
Fysieke weerbaarheid zonder pijnprikkel
Onze trainers, met ervaring in zorg en justitie, leren je technieken aan om fysiek weerbaarder te worden. Uniek aan onze training is de pijnloze fysieke respons die we je aan kunnen leren. Omdat degene die agressief is geen pijnprikkel krijgt, dooft de agressie mogelijk uit. Ook als je deze technieken in jouw werkomgeving waarschijnlijk niet nodig hebt, geeft het oefenen ervan een extra gevoel van zekerheid en controle.
Maatwerk: een training die aansluit op jullie praktijk
Wil je een training die volledig is afgestemd op jullie werkomgeving? Wij bieden ook maatwerktrajecten voor groepen vanaf 10 personen. Een van onze trainers kan zelfs langskomen om jullie specifieke situatie in kaart te brengen. Zo zorgen we ervoor dat de training perfect aansluit bij jullie praktijk.
Meer weten? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!
De lesstof
- Beeldvorming en hulpvraag formuleren
- Soorten agressie
- De invloed van agressie op jou en de omgeving
- Communicatie en gedrag; gesprekstechnieken
- Roos van Leary; gedragspatronen
- Lichaamsbewustzijn
- De-escalerend werken
- Praktijk: oefenen met fysieke vaardigheden, weerbaarheid en grondhouding
- Doelgroep specifieke informatie indien gewenst
De resultaten
- Verzuimpreventie: minder ziekteverzuim en/of definitieve uitval
- Geschoold personeel zit beter in zijn/haar vel en kan hierdoor beter presteren
- Je weet te benoemen welke vormen van agressie er voorkomen in jouw werkomgeving
- Je kent je eigen belemmeringen in het omgaan met de agressie
- Je weet de oorzaken van agressie te benoemen
- Je weet hoe de-escalerend en preventief gewerkt kan worden
- Je kunt een stevige en rustige grondhouding inzetten
- Je hebt vertrouwen in je eigen weerbaarheid
- Je beheerst een aantal basistechnieken voor fysieke weerbaarheid
Praktische informatie
- Locatie: Wognum
- Duur: 2 dagdelen
- Investering: € 349,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 6 punten
- Kwaliteitsregister SKJ 6 punten
Startdata en planning
- Woensdag 19 november 2025 van 09.30-12.30 uur
- Woensdag 19 november 2025 van 13.00-16.00 uur
- Woensdag 28 januari 2026 van 09:30-12:30 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Omgaan met agressie - Fysieke vaardigheden gevorderden
Deze training is voor professionals die de-escalerend willen werken en de eigen weerbaarheid bij agressie verder willen vergroten na de fysieke vaardigheden basis. Deze gevorderden training is een bekrachtigend vervolg. Bij Calidus kun jij jouw weerbaarheid vergroten in een veilige en vertrouwde omgeving!
Omgaan met agressie - Fysieke vaardigheden gevorderden
Deze training is voor professionals die de-escalerend willen werken en de eigen weerbaarheid bij agressie verder willen vergroten na de fysieke vaardigheden basis. Deze gevorderden training is een bekrachtigend vervolg. Bij Calidus kun jij jouw weerbaarheid vergroten in een veilige en vertrouwde omgeving!
Hoe grijp je in bij agressief gedrag van een verstandelijk beperkte cliënt? Wat kun je doen tegen pestgedrag? Hoe sta je verbaal agressieve klanten te woord? Wat doe je als bezoekers van een patiënt niet weg willen gaan? Wat als een leerling om het minste of geringste ontploft?
Agressie op de werkvloer kan op verschillende manieren voorkomen. Hoe herken je het op tijd? En nog belangrijker: hoe ga je er op een professionele en veilige manier mee om? Tijdens deze training leer je signalen vroegtijdig op te pikken en krijg je praktische handvatten om de-escalerend te handelen. Zo vergroot je niet alleen jouw eigen veiligheid, maar ook die van je collega’s. Het gaat bij ons dan ook om meer dan alleen om leren gaan met agressie, je leert ook hoe je ervoor zorgt dat situatie niet verder uit de hand loopt. We noemen dit ‘de-escalerend werken’.
Effectieve gesprekstechnieken bij verbale agressie
Agressie en ongewenst gedrag kunnen verschillende vormen aannemen—van schelden en beledigen tot intimidatie en vernedering. In de zorg geeft maar liefst 75% van de medewerkers aan te maken te hebben gehad met agressief of ongewenst gedrag op de werkvloer. Soms komt dit van cliënten, maar in een kwart van de gevallen gaat het om verbale agressie tussen collega’s of leidinggevenden.
Hoe spreek je iemand aan op ongewenst gedrag zonder dat de situatie escaleert? Hoe behoud je een respectvolle, maar duidelijke communicatie? In deze training leer je hoe je op een constructieve manier grenzen aangeeft en de regie houdt in gesprekken.
Jouw houding als krachtig instrument
Je lichaamstaal en uitstraling hebben een grote invloed op hoe een situatie zich ontwikkelt. Hoe zorg je ervoor dat je zelfverzekerd en kalm overkomt, zelfs in uitdagende situaties? Tijdens dit onderdeel leer je hoe een stevige en rustige basishouding je kan helpen om controle te houden. Dit doen we aan de hand van ervarend leren: geen droge theorie, maar oefenen en ervaren. Je zult versteld staan van je eigen kracht!
Fysieke weerbaarheid zonder pijnprikkel
Onze trainers, met ervaring in zorg en justitie, leren je technieken aan om fysiek weerbaarder te worden. Uniek aan onze training is de pijnloze fysieke respons die we je aan kunnen leren. Omdat degene die agressief is geen pijnprikkel krijgt, dooft de agressie mogelijk uit. Ook als je deze technieken in jouw werkomgeving waarschijnlijk niet nodig hebt, geeft het oefenen ervan een extra gevoel van zekerheid en controle.
Maatwerk: een training die aansluit op jullie praktijk
Wil je een training die volledig is afgestemd op jullie werkomgeving? Wij bieden ook maatwerktrajecten voor groepen vanaf 10 personen. Een van onze trainers kan zelfs langskomen om jullie specifieke situatie in kaart te brengen. Zo zorgen we ervoor dat de training perfect aansluit bij jullie praktijk.Meer weten? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!
De lesstof
- Beeldvorming en hulpvraag formuleren
- Soorten agressie
- De invloed van agressie op jou en de omgeving
- Communicatie en gedrag; gesprekstechnieken
- Roos van Leary; gedragspatronen
- Lichaamsbewustzijn
- De-escalerend werken
- Praktijk: Oefenen met fysieke vaardigheden, weerbaarheid en grondhouding
- Doelgroep specifieke informatie indien gewenst
De resultaten
- Verzuimpreventie: minder ziekteverzuim en/of definitieve uitval
- Geschoold personeel zit beter in zijn/haar vel en kan hierdoor beter presteren
- Je weet te benoemen welke vormen van agressie er voorkomen in jouw werkomgeving
- Je kent je eigen belemmeringen in het omgaan met de agressie
- Je weet de oorzaken van agressie te benoemen
- Je weet hoe de-escalerend en preventief gewerkt kan worden
- Je kunt een stevige en rustige grondhouding inzetten
- Je hebt vertrouwen in je eigen weerbaarheid
- Je beheerst een aantal basistechnieken voor fysieke weerbaarheid
Praktische informatie
- Locatie: Wognum
- Duur: 2 dagdelen
- Investering: € 349,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 6 punten
- Kwaliteitsregister SKJ 6 punten
Startdata en planning
- Woensdag 3 december 2025 van 13.00-16.00 uur
- Woensdag 4 februari 2026 van 09:30-12:30 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Handig – Nederlands met gebaren
Iedereen communiceert op zijn eigen manier. Niet iedereen begrijpt of gebruikt taal op dezelfde manier, en daarom is het fijn dat er verschillende manieren zijn om met elkaar in contact te komen. Gebaren spelen hierin een belangrijke rol. Help jij mee aan een wereld waarin iedereen gehoord en begrepen wordt?
Handig – Nederlands met gebaren
Iedereen communiceert op zijn eigen manier. Niet iedereen begrijpt of gebruikt taal op dezelfde manier, en daarom is het fijn dat er verschillende manieren zijn om met elkaar in contact te komen. Gebaren spelen hierin een belangrijke rol. Help jij mee aan een wereld waarin iedereen gehoord en begrepen wordt?
Iedereen communiceert op zijn eigen manier. Niet iedereen begrijpt of gebruikt taal op dezelfde manier, en daarom is het fijn dat er verschillende manieren zijn om met elkaar in contact te komen. Gebaren spelen hierin een belangrijke rol. Zonder dat we het doorhebben, gebruiken we dagelijks gebaren om onze woorden te ondersteunen. Denk hierbij maar aan iets aanwijzen, een duim omhoog doen of een uitnodigend handgebaar maken.
Soms is het nodig om gebaren bewust in te zetten, bijvoorbeeld als iemand moeite heeft met spreken of het begrijpen van gesproken taal. Dat is waar methodieken zoals Totale Communicatie en Ondersteunde Communicatie van pas komen. Deze methoden helpen mensen die niet of nauwelijks praten om zich toch uit te drukken en contact te maken met anderen.
Binnen zowel de ouderenzorg als de gehandicaptenzorg zijn deze communicatieve vaardigheden van onschatbare waarde. Door de sterkst ontwikkelde of nog aanwezige communicatieve mogelijkheden van iemand te benutten, help je mee aan een wereld waarin iedereen gehoord en begrepen wordt.
Tijdens deze scholing maak je kennis met gebaren die cliënten ook gebruiken, Nederlands met Gebaren. Er wordt aandacht besteed aan de verschillende communicatieniveaus, wanneer en waarom je gebaren gebruikt, simultane communicatie, de regels voor gebaren, het Handalfabet en andere basisgebaren.
Leerdoelen
- Je kent het belang van ondersteunde communicatie en weet hoe je gebaren bewust kunt inzetten ter ondersteuning.
- Je kent handige, alledaagse gebaren.
- Je weet hoe je losse gebaren uit de Nederlandse Gebarentaal (NGT) kunt gebruiken tijdens het praten.
Praktische informatie
Duur: Deze training bestaat uit 4 bijeenkomsten van elk een dagdeel (2,5 uur).
Startdata en planning
- Maandag 11 mei 2026 van 19:15-21:30 uur
- Maandag 18 mei 2026 van 19:15-21:30 uur
- Maandag 25 mei 2026 van 19:15-21:30 uur
- Maandag 1 juni 2026 van 19:15-21:30 uur
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Seksualiteit en intimiteit
Als professional in de zorg- of hulpverlening kom je tijdens je werk op verschillende manieren met seksualiteit in aanraking. Het is van belang hier op een goede manier mee om te kunnen gaan. Seksualiteit vormt immers een belangrijk deel van ons mens-zijn, voor jou, en dus ook voor de zorgvrager.
Seksualiteit en intimiteit
Als professional in de zorg- of hulpverlening kom je tijdens je werk op verschillende manieren met seksualiteit in aanraking. Het is van belang hier op een goede manier mee om te kunnen gaan. Seksualiteit vormt immers een belangrijk deel van ons mens-zijn, voor jou, en dus ook voor de zorgvrager.
Seksualiteit is een begrip dat veel meer omvat dan alleen seksuele handelingen. Seksualiteit gaat over zelfbeeld, lichaamsbeleving, geaardheid, plezier, relaties en intimiteit. Het is als professional belangrijk je bewust te zijn van jouw eigen normen en waarden rondom seksualiteit, maar ook die van het team en de individuele persoon.
Naast deze bewustwording komen ook de invloed die een beperking, specifieke problematiek of medicatie op seksualiteit hebben aan bod. We leren je seksualiteit bespreekbaar te maken binnen het team, maar vooral met de persoon en diens naasten. Er wordt ingegaan op het geven van begeleiding en voorlichting over seksualiteit, intimiteit en relaties passend bij het niveau van de persoon.
Indien gewenst kan deze basistraining worden uitgebreid of aangepast met passende verdieping, bijvoorbeeld aan de hand vaneen doelgroep, internet en sociale media of één van de onderwerpen die in de basiscursus wel aan bod komen maar graag uitgebreider behandeld mogen worden. Denk hierbij aan kinderwens, kaders professioneel handelen, weerbaarheid en misbruik.
De lesstof
- Wat er valt onder het begrip seksualiteit
- Seksuele ontwikkeling en ontwikkelingsfasen
- Normen en waarden rondom seksualiteit
- Invloeden op seksualiteit door een beperking, medicatie, specifiek syndroom of psychiatrische problematiek
- Bespreekbaar maken van seksualiteit
- Werken met de Hermeneutische cirkel
- Kwetsbaarheid, weerbaarheid en misbruik
De resultaten
- Je bent je bewust van je eigen opvattingen, normen en waarden rondom seksualiteit
- Je kent de ontwikkelingsfasen op cognitief en sociaalemotioneel niveau
- Je weet de Hermeneutische cirkel toe te passen en kunt de persoon beter begrijpen en zo op maat in zijn of haar wensen begeleiden
- Je kunt voorlichting op maat geven
- Je bent op de hoogte van signalen van mogelijk misbruik en kunt gezond of overschrijdend seksueel gedrag van elkaar onderscheiden
- Je hebt globaal kennis genomen van kaders voor professioneel handelen over seksualiteit
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn
- Duur: 1 dagdeel
- Investering: € 139,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
Startdata en planning
- Woensdag 11 februari 2026 van van 13:00-16:00 (Gehandicaptenzorg)
- Donderdag 16 april 2026 van 13:00-16:00 uur (Gehandicaptenzorg)
- Woensdag 15 juli 2026 van 13:00-16:00 uur (Gehandicaptenzorg)
- Vrijdag 6 november 2026 van 13:00-16:00 uur (Gehandicaptenzorg)
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Middelengebruik LVB - Basis
Mensen met een LVB zijn vaak gevoeliger voor verslaving. Daarbij is het risico dat deze middelen gevaarlijke effecten hebben bij deze groep ook groter. Hoe komt dat precies? Deze training biedt jou de kennis en praktische handvatten om hiermee om te gaan. Samen vinden we een passende benadering!
Middelengebruik LVB - Basis
Mensen met een LVB zijn vaak gevoeliger voor verslaving. Daarbij is het risico dat deze middelen gevaarlijke effecten hebben bij deze groep ook groter. Hoe komt dat precies? Deze training biedt jou de kennis en praktische handvatten om hiermee om te gaan. Samen vinden we een passende benadering!
Werk jij met mensen met een lichte verstandelijke beperking (LVB) of met mensen die minder weerbaar zijn in relatie tot verslavende middelen en gewoontes? Dan is het belangrijk om te weten hoe je je het beste kunt opstellen. Heb je genoeg kennis over dit onderwerp? Hoe ga je het gesprek aan en hoe blijf je in gesprek? Wat doe je als je je zorgen maakt? En welke vormen van hulpverlening zijn er?
In deze training leer je alles over preventie, behandeling en ondersteuning voor mensen die middelen gebruiken, misbruiken of afhankelijk van ze zijn. Een van de belangrijkste vragen die we behandelen is: Welke benadering sluit het beste aan bij de persoon? We gaan in op voorlichting over verschillende middelen en hun effecten, maar ook op de juiste begeleidings- en gespreksmethodieken die je kunt gebruiken in de praktijk. Zo krijg je concrete tools om je werk nog effectiever en empathischer te doen.
De lesstof
- Wat is verslaving en hoe werkt dit in de hersenen?
- Wat weten we uit onderzoek over LVB & verslaving?
- Wat zijn voor de LVB doelgroep populaire middelen/gewoonten?
- Tabak, alcohol, softdrugs, harddrugs en internet komen aan bod
- Signaleren van middelengebruik
- Cirkel van gedragsverandering
- Zelfdeterminatie theorie
- Motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken
- LVB tools om laagdrempelig voorlichting te geven
- Voorbeeldfunctie van de begeleider
- Stellingen, ethische dillema’s en casuïstiek van waaruit de begeleider het geleerde in de praktijk leert brengen
De resultaten
- Je herkent verschillende middelen en kent de werking ervan
- Je hebt kennis van de extra gevaren voor de doelgroepen in relatie tot middelengebruik en kunt hier voorlichting over geven
- Je beschikt over verschillende methoden en technieken om de persoon te begeleiden in zijn hulpvraag
- Je bent zich bewust van je eigen houding ten opzichte van verslavende middelen en het gebruik hiervan
- Je hebt inzicht in de complexiteit van het concept verslaving en weet je begeleiding hierop aan te passen
- Je kunt signaleren op verslavingsgedrag
Praktische informatie
- Locatie: Wognum
- Duur: 3 dagdelen
- Investering: € 375,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister SKJ 9,75 punten
- Kwaliteitsregister V&V 9 punten
- Kwaliteitsregister Zorgprofessionals 9 punten
Startdata en planning
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Middelengebruik LVB - Opfris
Alcohol, drugs, gamen: als er iets dynamisch is dan is het wel de wereld van middelengebruik. Welke middelen zijn nieuw? Wat is momenteel populair en wat zijn de nieuwste inzichten in de wereld van LVB & verslaving? Na deze vervolgtraining ben je weer op de hoogte en wordt je basiskennis opgefrist.
Middelengebruik LVB - Opfris
Alcohol, drugs, gamen: als er iets dynamisch is dan is het wel de wereld van middelengebruik. Welke middelen zijn nieuw? Wat is momenteel populair en wat zijn de nieuwste inzichten in de wereld van LVB & verslaving? Na deze vervolgtraining ben je weer op de hoogte en wordt je basiskennis opgefrist.
Deze vervolgtraining is speciaal geschikt voor deelnemers die de LVB en Verslaving basistraining al doorlopen hebben. Want; hoe zat het ook al weer met al die middelen? En hoe ging je nu ook alweer dat gesprek op een positieve manier aan? In de update wordt de basiskennis opgefrist waardoor je weer frisse handvaten hebt om in de praktijk aan de gang te gaan.
Elk jaar komen er honderden nieuwe psychoactieve stoffen bij. En ook de populariteit van middelen wisselt; opeens is lachgas populair, dan weer ketamine. Gelukkig worden er niet alleen nieuwe drugs ontwikkeld, maar ook nieuwe methodieken. Zo is er kort geleden een nieuwe LVB-begeleidingsmethodiek ontwikkeld voor stoppen met roken voor mensen met een beperking. Schrijf je in voor deze training en blijf bij met alle ontwikkelingen.
De lesstof
- Wat is verslaving?
- Meest gebruikte middelen
- Internet en gamen
- Signaleren van middelengebruik
- Cirkel van gedragsverandering
- Stoplichtmodel
- Motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht coachen
- Valkuilen voor de begeleider
De resultaten
- Je herkent verschillende middelen en kent de werking er van
- Je hebt kennis van de extra gevaren voor de doelgroepen in relatie tot middelengebruik
- Je kunt voorlichting geven over LVB verslavingsproblematiek
- Je beschikt over verschillende methoden en technieken om de persoon te begeleiden in zijn hulpvraag
- Je bent zich bewust van je eigen houding ten opzichte van verslavende middelen en het gebruik hiervan
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn
- Duur: 1 dagdeel
- Investering: € 139,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister SKJ 2 punten
- Kwaliteitsregister V&V 2 punten
- Kwaliteitsregister Zorgprofessionals 2 punten
Startdata en planning
- Dinsdag 4 november 2025 van 09.30-11.30 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Gedeelde zorg
Goede communicatie en samenwerking rondom de cliënt, dat is waar het om draait. Deze training focust op de dynamische driehoek tussen de cliënt, de verwanten of mantelzorger, en de professional. Door inzicht te krijgen in ieders rol en verwachtingen, versterken we de samenwerking. Samen maken we jullie een nóg krachtiger team!
Gedeelde zorg
Goede communicatie en samenwerking rondom de cliënt, dat is waar het om draait. Deze training focust op de dynamische driehoek tussen de cliënt, de verwanten of mantelzorger, en de professional. Door inzicht te krijgen in ieders rol en verwachtingen, versterken we de samenwerking. Samen maken we jullie een nóg krachtiger team!
Zorg voor een ander ligt vaak niet bij slechts één zorgverlener. Vaak zijn er meerdere zorgverleners betrokken en wordt ook steeds vaker een beroep gedaan op naasten en mantelzorgers. Een goede afstemming tussen al deze partijen is essentieel om de best mogelijke zorg te bieden. Goede zorg draait om samenwerking!
Toch verloopt die samenwerking niet altijd vanzelf. In deze praktijkgerichte training brengen we professionals en naasten samen om deze uitdagingen aan te pakken. We werken met de theorie van de dynamische driehoek van Chiel Egberts en laten zien hoe je vanuit begrip en samenwerking tot de beste zorg komt. Door inzicht te krijgen in de onderlinge processen, kunnen zowel zorgverleners als mantelzorgers spanningen verminderen en effectief samenwerken voor degene die zorg nodig heeft.
De lesstof
- De theorie en achtergrond van de dynamische driehoek
- Signaleren en voorkomen van spanning in de driehoek
- Theorie aangaande hechting, loyaliteit en professionaliteit
- Uithuisplaatsing en/of het delen van zorg en verliesverwerking
- Communicatie, een brug slaan tussen verwachtingen en mogelijkheden
- Gedragsstijlen, beeldvorming en waarneming
De resultaten
- Je weet hoe een effectieve samenwerkingsrelatie in het belang van de persoon vormgegeven kan worden
- Je hebt zicht op je eigen wijze van communiceren en feedback geven en weet hoe je dit het best in het belang van de onderlinge samenwerking kunt inzetten
- Je hebt aan je persoonlijke doelen in relatie tot dit onderwerp, vastgesteld aan het begin van de training, gewerkt
- Je hebt handvatten aangereikt gekregen voor het creëren van ontspanning in de driehoek
- Je bent je bewust van je eigen positie in de driehoek
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn of Wognum
- Duur: 2 dagdelen
- Investering: € 395,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 6 punten
- Register Zorgprofessionals 6 punten
Startdata en planning
- Woensdag 12 november 2025 van 10:00-13:00 uur
- Woensdag 19 november 2025 van 10:00-13:00 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Psychiatrische ziektebeelden
In deze training duiken we dieper in verschillende psychiatrische stoornissen en de symptomen die daarbij horen. Het doel is om ziektebeelden te leren herkennen, je eigen mogelijkheden als zorgprofessional beter te begrijpen en handvatten te krijgen voor hoe je met deze situaties om kunt gaan.
Psychiatrische ziektebeelden
In deze training duiken we dieper in verschillende psychiatrische stoornissen en de symptomen die daarbij horen. Het doel is om ziektebeelden te leren herkennen, je eigen mogelijkheden als zorgprofessional beter te begrijpen en handvatten te krijgen voor hoe je met deze situaties om kunt gaan.
Heb jij je wel eens afgevraagd waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt en wat de onderliggende oorzaak daarvan kan zijn, zoals een psychiatrische aandoening? Tijdens deze training leer je hoe je jouw begeleidingsstijl en aanpak kunt afstemmen op het gedrag en de behoeften van de ander.
We behandelen verschillende psychiatrische stoornissen en vertalen de theorie naar herkenbare praktijkvoorbeelden en casuïstiek. Hierbij richten we ons onder andere op stemmingsstoornissen, angststoornissen en persoonlijkheidsstoornissen. Ook wordt de rol van medicatie in de behandeling van psychiatrische klachten besproken, omdat dit vaak een belangrijk onderdeel is van de zorg.
De lesstof
- Psychiatrische ziektebeelden en symptomen
- DSM-V
- De psychiatrische invalshoek
- Problematisch gedrag wijzigen in Signaalgedrag
- Handelingsbekwaamheid
- Jouw beroepshouding:
- A. gespreksvaardigheden
- B. Verdieping van de stof
- C. Ervaringen uit de praktijk
De resultaten
- Je kunt de verschillende soorten psychiatrische stoornissen benoemen
- Je weet hoe de DSM–V classificatie is opgebouwd
- Je kunt verschillende behandelwijzen benoemen
- Je bent in staat op een objectieve wijze gedrag bij cliënten te observeren en te analyseren
- Je kunt kijken naar het gedrag vanuit ook de invalshoek 'psychiatrische aandoening' en de mogelijkheden die deze invalshoek biedt in het op maat aansluiten bij de ander
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn en Wognum
- Duur: 3 dagdelen
- Investering: € 525,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 8 punten
- Register Zorgprofessional 8 punten
Startdata en planning
- Dinsdag 11 november 2025 van 09.00-13.00 uur
- Dinsdag 25 november 2025 van 09.00-13.00 uur
- Dinsdag 27 januari 2026 van 09:00-13:00 uur
- Dinsdag 3 februari 2026 van 09:00-13:00 uur
- Dinsdag 17 februari 2026 van 09:00-13:00 uur
- Donderdag 28 mei 2026 van 09.00-13.00 uur
- Donderdag 4 juni 2026 van 09.00-13.00 uur
- Donderdag 11 juni 2026 van 09.00-13.00 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Epilepsie
In deze scholing krijg je een korte introductie rondom epilepsie of kun je jouw kennis over deze aandoening opfrissen. Je leert wat er precies in het lichaam gebeurt tijdens een aanval en hoe je hierop kunt reageren. Gefocust op het begrijpen én helpen, geeft deze training jou het vertrouwen om te handelen wanneer iemand een aanval krijgt.
Epilepsie
In deze scholing krijg je een korte introductie rondom epilepsie of kun je jouw kennis over deze aandoening opfrissen. Je leert wat er precies in het lichaam gebeurt tijdens een aanval en hoe je hierop kunt reageren. Gefocust op het begrijpen én helpen, geeft deze training jou het vertrouwen om te handelen wanneer iemand een aanval krijgt.
Epilepsie kan ingrijpend zijn, zowel voor degene die het ervaart als voor de mensen in de omgeving. De aandoening uit zich in aanvallen, ook wel insulten genoemd, die ontstaan door een tijdelijke verstoring van de elektrische prikkeloverdracht in de hersenen. Omdat epilepsie in veel verschillende vormen voorkomt en uiteenlopende oorzaken heeft, is het belangrijk om goed te begrijpen wat er gebeurt en hoe je het beste kunt handelen.
Tijdens deze scholing krijg je inzicht in de verschillende oorzaken en soorten aanvallen. We bespreken wat je wél en juist niet moet doen tijdens een insult en hoe je op een veilige manier ondersteuning biedt. Ook komt het gebruik van medicatie aan bod, zodat je goed voorbereid bent om in verschillende situaties de juiste zorg te verlenen.
De lesstof
- Verschillende epileptische aanvallen
- Factoren die een insult kunnen uitlokken
- Hoe te handelen bij een insult
- Medicatie bij epilepsie
De resultaten
- Je hebt een goede basiskennis vann epilepsie
- Je kent de verschillende vormen van epileptische insults
- Je weet hoe wél en hoe niet te handelen bij een insult
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn
- Duur: 1 dagdeel
- Investering: € 139,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 2 punten
- Register Zorgprofessional 2 punten
Startdata en planning
- Vrijdag 12 december 2025 van 10.00-12.00 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Dementie basistraining
Wanneer iemand dementie heeft, kan zijn of haar gedrag veranderen. Daarmee omgaan vraagt niet alleen om kennis, maar ook om geduld, begrip en de juiste vaardigheden. In deze scholing krijg je praktische handvatten, heldere informatie en waardevolle technieken om op een fijne en respectvolle manier contact te maken. Zo help je niet alleen de ander, maar versterk je ook de onderlinge verbinding.
Dementie basistraining
Wanneer iemand dementie heeft, kan zijn of haar gedrag veranderen. Daarmee omgaan vraagt niet alleen om kennis, maar ook om geduld, begrip en de juiste vaardigheden. In deze scholing krijg je praktische handvatten, heldere informatie en waardevolle technieken om op een fijne en respectvolle manier contact te maken. Zo help je niet alleen de ander, maar versterk je ook de onderlinge verbinding.
Ouder worden brengt een heleboel nieuwe leuke uitdagingen met zich mee. Maar ouder worden kan ook specifieke fysieke en mogelijk ook mentale problematiek met zich meebrengen, zoals dementie. In deze scholing duiken we in de verschillende vormen van dementie en de fases van het ziekteproces. Ook kijken we hoe jij, als zorgprofessional, vrijwilliger of naasten, een positieve invloed op het leven van iemand met dementie kan hebben.
Dementie gaat vaak gepaard met gedragsveranderingen, zoals onrust, zoekend gedrag, desoriëntatie en verwarring. Hoe herken je deze veranderingen en hoe kun je hier op een respectvolle en effectieve manier mee omgaan? In de omgang met iemand met dementie is het belangrijk om je communicatie en benadering aan te passen, zodat de ander zich gezien en begrepen voelt. We nemen je mee in gespreksvaardigheden en benaderingswijzen die helpen om op een fijne manier contact te maken en aan te sluiten bij de behoeften van de persoon met dementie. Van contact weer naar verbinding, samen maken we het mogelijk!
De lesstof
- Het proces van ouder worden
- Verschillende vormen en oorzaken van dementie
- Herkennen van symptomen
- Eigen verwachtingspatroon aanpassen aan ontwikkeling cliënt
- Verschijnselen bij dementie en het verloop van de ziekte
- Bijkomende problematiek
- Benaderingswijzen
De resultaten
- Je hebt basiskennis opgedaan van de verschillende vormen van dementie
- Je herkent verschillende verschijnselen horende bij dementie
- Je hebt kennis genomen van verschillende benaderings- en omgangsvormen bij dementie
- Je bent je bewust van jouw eigen verwachtingspatronen en weet hoe je die moet aanpassen
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn
- Duur: 2 dagdelen
- Investering: € 269,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
Startdata en planning
- Donderdag 6 november 2025 van 09:00-12:00 uur
- Vrijdag 21 november 2025 van 09:00-12:00 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
Deze training is een basisscholing rondom stoornissen in het autisme spectrum. Hierbij komen vragen aan bod zoals: Wat houdt autisme precies in? Wat voor problemen kunnen hierdoor ontstaan bij de persoon met autisme en zijn of haar omgeving? Wat betekent dit voor de omgeving? Ook kijken we naar hoe jij hier invloed op kan hebben en hoe je de persoon met autisme het beste kan ondersteunen!
Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
Deze training is een basisscholing rondom stoornissen in het autisme spectrum. Hierbij komen vragen aan bod zoals: Wat houdt autisme precies in? Wat voor problemen kunnen hierdoor ontstaan bij de persoon met autisme en zijn of haar omgeving? Wat betekent dit voor de omgeving? Ook kijken we naar hoe jij hier invloed op kan hebben en hoe je de persoon met autisme het beste kan ondersteunen!
Autisme, oftewel Autisme Spectrum Stoornis (ASS), is een neurodiversiteit die invloed heeft op sociale interactie, communicatie en gedrag. Mensen met autisme ervaren de wereld op hun eigen manier, wat kan leiden tot uitdagingen, maar ook tot unieke talenten en inzichten.
Deze training helpt je om meer begrip en basiskennis over autisme op te doen. Ideaal als je in je werk of privé leven regelmatig in contact komt met mensen met autisme, maar nog niet bekend bent met de kenmerken en behoeften. Met praktische handvatten en inzichten leer je hoe je beter kunt aansluiten bij hun manier van denken en communiceren.
De lesstof
- Cognitieve theorieën over autisme (de binnenkant)
- Autisme, sociaal-emotionele ontwikkeling en verstandelijke beperking
- Co-morbiditeit met autisme en differentiaal- diagnostiek
- Autisme en prikkelverwerking, communicatie, seksualiteit, agressie, dwang,
eet/drinkproblemen en relaties - Begeleiden van cliënten met een autismespectrumstoornis
De resultaten
- Bewust zijn van de werking van het eigen brein
- Bewust van factoren in het auti-brein (theorie)
- Bewust van effect van autisme op sociaal-emotioneel en cognitief niveau
- Je kent en herkent auti-gedrag en kan de praktijkvoorbeelden verklaren vanuit de opgedane kennis
- Je kunt de opgedane kennis toepassen in de praktijk
- Je hebt kennis genomen van begeleidingsvaardigheden bij autisme
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn of Wognum
- Duur: 2 dagdelen
- Investering: € 395,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp inclusief lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
Startdata & planning
- Dinsdag 4 november 2025 van 10.00-13.00 uur
- Dinsdag 18 november 2025 van 9.00-13.00 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
De-escalerend werken - Combinatietraining
In deze training leer je anders kijken naar en omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag en agressie. En vooral hoe je kunt voorkomen dat de situatie escaleert, zodat het voor alle partijen veilig blijft. Er wordt veel aandacht geschonken aan de verbanden tussen de vertoonde agressie, jouw reactie hierop en de situatie waarin dit plaatsvindt. Met inzichten en praktische handvaten zorgen we ervoor dat jij met vertrouwen iedere uitdagende situatie aan gaat!
De-escalerend werken - Combinatietraining
In deze training leer je anders kijken naar en omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag en agressie. En vooral hoe je kunt voorkomen dat de situatie escaleert, zodat het voor alle partijen veilig blijft. Er wordt veel aandacht geschonken aan de verbanden tussen de vertoonde agressie, jouw reactie hierop en de situatie waarin dit plaatsvindt. Met inzichten en praktische handvaten zorgen we ervoor dat jij met vertrouwen iedere uitdagende situatie aan gaat!
Tijdens je werk kun je te maken krijgen met agressievolle situaties. Deze agressie kan verschillende vormen aannemen. De agressie kan op jou gericht zijn of op de omgeving. Agressie is een signaal en een uiting van onderliggend gevoel. Dit kan bijvoorbeeld voortkomen uit onvermogen om te zeggen of duidelijk te maken wat er wordt bedoeld. Belangrijk voor jou als professional is dat je verschillende vormen van agressie leert herkennen en dat je ook weet hoe je daar mee om kunt gaan zodat jij de veiligheid voor jezelf, de persoon en de omgeving kunt waarborgen. Hierin is het belangrijk dat je vooral ook bewust bent van jouw invloed op het de-escaleren en voorkomen van de agressie.
Deze training is gericht op drie onderdelen namelijk: de professional zelf, de persoon en de omgeving waarin de agressie voorkomt. Zo krijg je als professional meer inzicht in jouw eigen gedrag en dat van de ander. Daardoor kun je beter en professioneler met agressie omgaan. Eigen kwaliteiten, regie en respectvol handelen zijn uitgangspunten tijdens deze training. Er zal een verdieping plaatsvinden door verder in te gaan op een aantal aspecten en wordt, door inbreng van casuïstiek, op maat gesneden voor de deelnemers. Hierbij wordt verdiepend gebruik gemaakt van de Roos van Leary. Daarbij zullen er onder andere ook fysieke vaardigheden aangeleerd en geoefend worden om op dat vlak jou weerbaarheid in dezelfde lijn te vergroten.
De lesstof
- Beeldvorming en hulpvraag formuleren
- Soorten agressie
- De invloed van agressie op jou en de omgeving
- Communicatie en gedrag
- Roos van Leary
- Lichaamsbewustzijn
- De-escalerend werken
- Oefenen met de fysieke vaardigheden, weerbaarheid en grondhouding
- Doelgroep specifieke informatie indien gewenst
De resultaten
- Je weet te benoemen welke vormen van agressie er voorkomen in jouw werkomgeving
- Je kent je eigen belemmeringen in het omgaan met de agressie
- Je weet de oorzaken van agressie te benoemen
- Je weet hoe de-escalerend en preventief gewerkt kan worden
- Je kunt een stevige en rustige grondhouding inzetten
- Je eigen weerbaarheid is vergroot
- Je beheerst een aantal basistechnieken voor fysieke weerbaarheid
Praktische informatie
- Locatie: We geven onze trainingen in Hoorn of Utrecht. Na inschrijven nemen we contact met je op.
- Duur: Deze basistraining bestaat uit 3 bijeenkomsten van elk een dagdeel. Studiebelasting 16 uur.
- Voorbereiding: aanleveren casuïstiek.
- Investering: € 598,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 6 punten
- Kwaliteitsregister SKJ 6 punten
Startdata en planning
Deze training is een maatwerk training en de datum zal in overleg met u worden gepland. Neem vooral contact op, wij staan voor jullie klaar!
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
De-escalerend werken
Deze scholing is een vervolg op ‘de-escalerend werken’. Er is herhaling, maar er zal vooral een verdieping plaatsvinden door verder in te gaan op een aantal aspecten. Deze is, door jullie eigen inbreng van casuïstiek, op maat gemaakt voor jullie unieke situaties en persoonlijkheden!
De-escalerend werken
Deze scholing is een vervolg op ‘de-escalerend werken’. Er is herhaling, maar er zal vooral een verdieping plaatsvinden door verder in te gaan op een aantal aspecten. Deze is, door jullie eigen inbreng van casuïstiek, op maat gemaakt voor jullie unieke situaties en persoonlijkheden!
Tijdens deze training wordt de lesstof uit de basistraining herhaald, zal er verdieping plaatsvinden door verder in te gaan op elementen, behandelen we jullie nieuwe vragen en praktijksituaties, en kijken we samen terug naar de tussenliggende periode; heb je tips en tricks kunnen gebruiken? Welke uitdagingen kwam je tegen?
Hierbij wordt verdiepend gebruik gemaakt van de Roos van Leary. Daarbij zullen er meer fysieke vaardigheden aangeleerd en geoefend worden om jullie fysieke weerbaarheid ook te vergroten.
De lesstof
- Soorten agressie
- De invloed van agressie van jou en de omgeving
- Communicatie en gedrag
- Roos van Leary
- Lichaamsbewustzijn
- De-escalerend werken
- Oefenen met de fysieke vaardigheden, weerbaarheid en grondhouding
- Casuïstiek uit de eigen werkpraktijk
De resultaten
- Je weet te benoemen welke vormen van agressie er voorkomen in jouw werkomgeving
- Je kent je eigen belemmeringen in het omgaan met agressie
- Je weet de oorzaken van agressie te benoemen
- Je weet hoe de-escalerend en preventief gewerkt kan worden
- Je kunt een stevige en rustige grondhouding inzetten
- Je eigen weerbaarheid is vergroot
- Je beheerst meerdere technieken voor fysieke weerbaarheid
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn
- Duur: 1 dagdeel
- Voorbereiding: ter voorbereiding zal de trainer om input van de deelnemers vragen.
- Investering: € 249,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 3 punten
- Kwaliteitsregister SKJ 3 punten
Startdata en planning
Deze training is een maatwerk training en de datum zal in overleg met u worden gepland. Neem contact met ons op, wij staan voor je klaar!
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Zorgplannen
Om goede zorg en/of ondersteuning te kunnen geven aan een ander is het belangrijk om te werken volgens een samen opgesteld plan. Dit zorg- of ondersteuningsplan vormt de basis voor methodisch en professioneel werken, voor kwaliteitsverantwoording, maar bovenal om de ruimte en het vertrouwen te creëren voor persoonsgericht werken.
Zorgplannen
Om goede zorg en/of ondersteuning te kunnen geven aan een ander is het belangrijk om te werken volgens een samen opgesteld plan. Dit zorg- of ondersteuningsplan vormt de basis voor methodisch en professioneel werken, voor kwaliteitsverantwoording, maar bovenal om de ruimte en het vertrouwen te creëren voor persoonsgericht werken.
Een zorgplan geeft inzicht in de benodigde deskundigheid, taken en tijdsindeling zodat jij en je collega’s de cliënt optimaal kunt ondersteunen. Een goed zorgplan, of ondersteuningsplan, is begrijpelijk en overzichtelijk voor zowel de zorgprofessional als de cliënt. Het moet persoonlijk zijn, zodat het aansluit bij de unieke situatie en wensen van de cliënt, en tegelijkertijd flexibel, zodat het kan inspelen op veranderingen in de toekomst. Het plan is altijd toekomstgericht, met oog voor de lange termijn en de doelen die bereikt moeten worden. Daarnaast waarborgt het de veiligheid van de cliënt, zodat deze zich ondersteund en beschermd voelt in alle aspecten van de zorg. Het allerbelangrijkste is dat het zorgplan werkelijk aansluit bij de wensen en behoeften van de cliënt, zodat de ondersteuning optimaal kan worden geboden.
De lesstof
- Doel en kenmerken van een zorgplan
- Zorgplan opstellen
- Werken vanuit een zorgplan
- Formuleren van leer- of ontwikkeldoelen
De resultaten
- Je kent de doelen en kenmerken van een zorgplan
- Je weet hoe je een zorgplan opstelt
- Je kunt leer- en ontwikkeldoelen SMART formuleren
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn
- Duur: 1 dagdeel
- Investering: € 139,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 3 punten
Startdata en planning
We plannen deze training zo snel mogelijk in. Alvast meer weten? Neem contact op!
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Rapporteren
Communicatie is vitaal in de zorg. Het stelt je in staat om de behoeften en wensen van de mensen voor wie je zorgt te begrijpen. De communicatie tussen collega's is minstens net zo belangrijk. Hoe beter de onderlinge communicatie is, hoe beter de zorg kan zijn. Dat is waar goed rapporteren om de hoek komt kijken!
Rapporteren
Communicatie is vitaal in de zorg. Het stelt je in staat om de behoeften en wensen van de mensen voor wie je zorgt te begrijpen. De communicatie tussen collega's is minstens net zo belangrijk. Hoe beter de onderlinge communicatie is, hoe beter de zorg kan zijn. Dat is waar goed rapporteren om de hoek komt kijken!
Rapportage is van belang als hulpmiddel bij de continuïteit van de zorg en ondersteuning. Mooi gezegd, maar wat betekent dat?
De zorg- en dienstverlening is een taak van alle medewerkers. Als medewerker bied je een deel van deze dienstverlening. Je bent immers niet 24 uur per dag aan het werk.
Dit laatste betekent dat er afstemming nodig is en dat er informatie moet worden overgedragen. In deze training rapporteren leer je welke regels er verbonden zijn aan het rapporteren.
Daarnaast leer je waar je op moet letten bij het schrijven van een objectieve en concrete rapportage. Eén van de methodes die aan bod komt is de SOAP methode: Subjectief, Objectief, Analyse en Plan. Ontdek hoe je structuur brengt in het rapporteren en hoe je hier samen van profiteert!
De lesstof
- De eisen die gesteld worden aan rapportage
- Objectief rapporteren
- Rapporteren volgens de SOAP methode
De resultaten
- Je kent de functie van rapportage
- Je bent bekend met de eisen aan rapportage
- Je kunt objectief en concreet rapporteren
Praktische informatie
- Locatie: Hoorn
- Duur: 2 uur
- Investering: € 139,00 (vrijgesteld van BTW), prijs pp incl. lesmateriaal
- Aanvangsniveau deelnemer: vanaf niveau 3
- Niveau scholing: niveau 4
- Accreditatie:
- Kwaliteitsregister V&V 3 punten
- Register Zorgprofessionals 3 punten
Startdata en planning
- Maandag 15 december 2025 van 09.00-11.00 uur
We werken achter de schermen aan de planning voor 2026. Zodra alles op z’n plek valt, komen de nieuwe data hier te staan.
Geïnteresseerd?
Werk je al bij ons?
Werk je ergens anders?
Kwaliteit en keurmerken
Bij ons kies je uit geaccrediteerde cursussen, opleidingen, trainingen en coaching op het gebied van communicatie en zorg & welzijn. Elke scholing is beoordeeld op de kwaliteit, objectiviteit, onderwijskundige vorm, en relevantie voor de betreffende professionals. De betreffende accreditatiepunten staan bij de opleidingen vermeld. Wij zijn heel trots op deze erkenningen van belangrijke kwaliteitsregisters, organisaties en keurmerken!
