Het kan ook zijn dat een deel van de uitdagingen zich in een kind/jongere hun hoofd of hart afspelen. Gedachtes en emoties hebben een grote impact op gedrag. Al onze behandelaren hebben kennis van en ervaring met jeugd en de specifieke problemen en aandoeningen van mensen met een verstandelijke beperking en/of ontwikkelingsachterstand. Zij kunnen helpen met toegankelijke therapieën en een warme benadering.
Therapieën voor jeugdzorg
Soms is het moeilijk voor een kind of jongere met een ontwikkelingsachterstand om de wereld om zich heen te begrijpen. Om er een plekje in te vinden. Misschien vindt die het lastig om diens beperkingen te accepteren, of is er een trauma te verwerken. Misschien ervaart die veel onzekerheid, faalangst, verdriet, frustratie of boze gevoelens en weet die niet wat daarmee te doen. Wij kunnen deze kinderen/jongeren helpen om hiermee om te leren gaan.
Er zijn veel verschillende manieren om met emoties en gedachten aan de slag te gaan. Hieronder een kleine greep uit ons aanbod binnen deze categorie:
Drama- en speltherapie
Soms zit een kind of jongere niet lekker in diens vel. Ze voelen zich bijvoorbeeld veelal héél boos of met vlagen intens verdrietig en laten dat ook duidelijk blijken. Vaak meer met hun gedrag dan met hun woorden. Dan kan drama- of speltherapie helpen! Want praten hoeft niet altijd: dingen doen mag ook. Spelen, doen alsof, zingen of dansen. Net wat bij jullie kind past. Die leert zich op een andere manier uiten en leert hoe anders met moeilijke situaties om te gaan. Wij staan klaar om daarbij te helpen.
Bij drama- en speltherapie vindt de therapie plaats in een spelkamer. De spelkamer is een plek waar alles mogelijk is. Hier mag en kan je alles zijn wat je wil. Er is ruimte voor fantasie en de therapeut vindt niets gek of raar. Zo kan een kind/jongere zich veilig en vrij voelen om via spel gevoelens en gedachten te uiten. Daarvoor hoeft niet altijd gepraat te worden. Spel en drama kunnen een manier zijn om het verhaal op een andere wijze, in een andere taal te vertellen. Door situaties uit te beelden of na te spelen, kunnen kinderen en jongeren op een andere manier uiting geven aan wat hen bezighoudt. De therapeut begeleidt door mee te spelen, verbanden te leggen of te verwoorden wat er gespeeld of uitgebeeld wordt. Zo helpt de therapeut om zichzelf, anderen en de wereld beter te begrijpen.
Door spel kunnen dingen verwerkt worden of kan geoefend worden met het aanleren van nieuw, helpend gedrag. Als het nodig is, worden jullie als ouders/verzorgers hier ook bij betrokken. Altijd alleen op een manier die voor het kind/de jongere veilig voelt. Deze therapie is afgestemd op diens belevingswereld; jullie kind staat hier volledig in diens kracht.
Psychomotorische Therapie
Psychomotorische Therapie (PMT) is voor iedereen die zich beter wil voelen in diens eigen lijf en zich bewust wil worden van de signalen ervan. Soms is het moeilijk om te benoemen wat er omgaat in iemand, omdat die het zelf nog niet precies weet. Het lichaam is dan vaak al een stapje verder. Het geeft allerlei signalen af: positieve, zoals een fijn gevoel, of negatieve, in de vorm van spanning of zelfs onverklaarbare klachten. Deze signalen worden ook onbewust weergegeven in houding, gedrag en reacties. Iets waar anderen weer op reageren. Die effecten zijn niet altijd wenselijk.
Het doel van PMT is leren begrijpen wat iemand denkt, voelt en hoe die reageert op anderen en de wereld. Deze dingen hangen nauw met elkaar samen. PMT helpt onderzoeken wat bepaalde gebeurtenissen doen met jullie kind/tiener en diens lijf en of de reacties die daarop volgen helpend zijn. Samen met de therapeut wordt gezocht naar reacties die wél helpen. Deze worden geoefend met activiteiten, meestal gericht op beweging en lichaamsbewustzijn. Want de uitspraak ‘lekker in je vel zitten’ bestaat niet voor niets!
Als een kind/jongere weet wat werkt en dit veilig heeft kunnen oefenen tijdens PMT, dan kan dat hun ook helpen in andere situaties, zoals thuis of op school. Ze leren door PMT keuzes te maken in gedrag en voelen zich vaak prettiger in hun lijf en leven.
Psycho-educatie
Psycho-educatie is een vorm van behandeling waarbij informatie en voorlichting wordt gegeven over (psychische) uitdagingen en problemen. Dat kan gegeven worden aan het kind/de jongere in kwestie, maar vaker aan ouders/verzorgers, of aan begeleiders en leerkrachten. Het is bedoeld voor iedereen die wil begrijpen wat er aan de hand is, meer informatie wil over de bestaande problemen en behoefte heeft aan adviezen over hoe hiermee om te gaan. Hierdoor ontstaat meer inzicht, met als gevolg ruimte voor acceptatie en eventueel verandering. Psycho-educatie is eigenlijk een moeilijk woord voor uitleg en informatie. En dat is precies waar het om draait: begrijpen en begrip krijgen.
Dier-ondersteunende therapie
Deze bijzondere therapie wordt vaak ingezet voor kinderen en jongeren voor wie de wereld moeilijk te begrijpen is en/of die contact met andere mensen lastig vinden. Herkennen jullie dit bij jullie kind? Bij dierondersteunde therapie (DOT) helpen dieren bij het omgaan met een complexe wereld, met uitdagende sociale contacten en met gecompliceerde gevoelens. Dieren helpen ook bij het leren van nieuwe vaardigheden of bieden troost wanneer niemand anders dat kan. Een dier oordeelt niet; samen met een dier voelt jullie kind zich veilig. Samen kunnen zij de wereld aan.
In samenwerking met stichting Contacthond zet Calidus speciaal opgeleide honden in als extra ondersteuner tijdens therapiesessies, als toevoeging op bestaande behandelingen zoals spel- of psychomotorische therapie. We merken dat de inzet van therapiehonden verschillende therapievormen krachtiger maakt.
Honden zijn knuffelbaar, grappig, trouw, spannend op een fijne manier en heerlijk speels. Wat je geeft, krijg je terug in het gedrag van de hond. Dat biedt stof tot nadenken en er ontstaat contact. De therapeut bouwt daarop voort.
Allerlei situaties kunnen met honden geoefend worden. Bijvoorbeeld contact leggen en aangaan. Via de hond maakt jullie kind makkelijker contact met anderen. Ook leert die meer geduld en samenwerking. Duidelijk communiceren, zeggen wat je wilt en bedoelt: ook een hond heeft dat van je nodig. Zo leert jullie kind dat het uitmaakt hoe je iets zegt en wat het effect is van stem, gedrag en houding op de hond. Jullie kind ontdekt dat die zelf invloed heeft op hoe anderen hen ervaren. En dat je om hulp kunt vragen én dat je die dan ook krijgt. Dat geeft vertrouwen. In zichzelf, maar ook in anderen. En natuurlijk kan er ook gewoon gespeeld worden met de hond. Het is een vriend die trouw blijft, niet boos wordt of afwijst. Een relatie zonder druk. Daarom werkt therapie met honden zo goed.
Mediatietherapie
Mediatie betekent letterlijk ‘tussenkomst’. Bij deze behandeling is het niet het kind/de jongere, maar diens omgeving die in gesprek gaat met een behandelaar. Door jullie en anderen in de omgeving handvatten te bieden over hoe het beste met jullie kind/jongere om te gaan, verminderen de problemen. Het doel: een betere situatie voor iedereen.
EMDR-therapie
EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en is bedoeld voor mensen die iets heftigs hebben meegemaakt en daar nog veel last van hebben. Denk aan een ongeluk, pesten, of een onveilige situatie. Misschien merken jullie dat jullie kind/tiener vaak verdrietig of boos is zonder duidelijke reden, slecht slaapt, veel piekert, snel schrikt of zich moeilijk kan concentreren. Of dat die steeds moet terugdenken aan een nare gebeurtenis. Met EMDR-traumatherapie kan dat stukje bij beetje worden verwerkt.
Tijdens de behandeling wordt teruggedacht aan de gebeurtenis, terwijl er tegelijkertijd een afleidende stimulus plaatsvindt. Dat klinkt misschien gek, maar uit onderzoek blijkt dat het helpt om de lading van de herinnering te verminderen. Jullie kind/jongere zal merken dat de nare herinnering minder vaak opkomt en minder naar voelt wanneer die er wél aan denkt.
De therapeut is een veilig persoon om mee te praten en zal het vertrouwen van jullie kind nooit beschamen. Met warme begeleiding ontstaat ruimte voor verwerking en herstel. Zo komt jullie kind/jongere weer een stukje lichter in het leven te staan.
Cognitieve gedragstherapie
Bij cognitieve gedragstherapie leert jullie kind/jongere over de relatie tussen denken, voelen en doen. Deze drie elementen hangen sterk samen. De behandelaar kijkt samen met een kind/jongere naar lastige situaties. Door met elkaar te oefenen met anders denken en doen, merken kinderen/jongeren dat die anders naar de situatie kan kijken en zich er anders bij voelt. Die leert helpende manieren om ermee om te gaan. Samen zetten we jullie kind weer in diens kracht.
Oplossingsgerichte technieken
Vaak ligt de nadruk op problemen. Bij oplossingsgerichte therapie kijkt de behandelaar juist naar wat wél goed gaat. In welke situaties heeft jullie kind/jongere minder last van diens problemen? Hoe komt dat? En kan dat in andere situaties ook zo werken? Samen wordt gekeken naar waar jullie kind/jongere goed in is en waar die zich prettig bij voelt. Zo leert die hoe dit ingezet kan worden om minder last te hebben van de problemen.