Wil je meedenken over zorg en welzijn? Onze Centrale Cliëntenraad (CCR) komt op voor de belangen van alle cliënten. Zij luisteren, adviseren en beslissen mee over belangrijke onderwerpen. We zoeken altijd nieuwe leden met frisse ideeën!
Bij ons staat de cliënt centraal. Wij vinden het daarom ook vanzelfsprekend dat we luisteren naar onze cliënten en hun vertegenwoordigers als het gaat om zorg en welzijn. Dat biedt ook kansen voor verbetering. We doen ons best om de zaken zo dicht mogelijk bij de cliënt te bespreken. Daar waar het ertoe doet. En waar dat kan, nemen we daar ook samen de noodzakelijke besluiten. Meepraten, meedenken en meedoen door cliënten, dat is voor ons de gewoonste zaak van de wereld.
Doel van de wet medezeggenschap
Sinds 1 juli 2020 geldt de nieuwe Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz2018). Deze wet regelt de medezeggenschap van cliënten in o.a. de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg. Het doel van de wet is om de positie van de cliëntenraden te verstevigen. Door inspraak kunnen cliënten invloed houden op hun dagelijks leven en keuzes maken die aansluiten bij hun eigen wensen en behoeften. Hier vind je meer informatie vinden over de Wmcz2018.
Centrale Cliëntenraad (CCR)
Calidus heeft één Centrale Cliëntenraad die zich inzet voor de belangen van alle cliënten van onze organisatie. De CCR heeft veertien leden. Dit zijn cliënten, cliëntvertegenwoordigers en vrijwilligers. Er zijn drie commissies: Commissie Verstandelijk Gehandicapten (VG), Commissie Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) en Commissie Extramuraal. De CCR heeft een onafhankelijk voorzitter. Cliëntenraadsleden worden ondersteund door een cliëntondersteuner. De CCR wordt in zijn werk ondersteund door een ambtelijk secretaris.
- De CCR heeft zes keer per jaar een vergadering en hierop volgend ook zes keer per jaar een overlegvergadering met de bestuurder(s) van Calidus.
- De leden van de CCR zijn ook lid van een van de drie commissies en veelal gekoppeld aan een van de locaties van Calidus.
- Regelmatig zijn zij ook het aanspreekpunt voor een cliëntenraad zonder vertegenwoordiger in de CCR. Om goed te weten wat op die locaties speelt, hebben ze regelmatig contact met die cliëntenraden of wonen ze vergaderingen bij.
Het werk van de CCR
De CCR wil meepraten, meedenken en meedoen (beslissen). De raad adviseert de organisatie gevraagd en ongevraagd en neemt beslissingen over nieuw beleid. De raad heeft verschillende functies en rollen. Denk daarbij aan:
- De antenne. Cliëntenraden horen wensen en klachten. Dit kunnen signalen zijn die zij aan de orde kunnen stellen.
- De adviseur. Cliëntenraden hebben adviesrecht en instemmingsrecht en kunnen gevraagd en ongevraagd adviseren.
- De waakhond. Cliëntenraden letten erop dat de zorgaanbieder doet, wat hij moet doen en dat hij dit op de juiste manier doet. Dit houdt in dat cliënten de zorg krijgen die is afgesproken en aansluit op wat cliënten willen.
- De tolk. Cliëntenraden vertalen wensen en behoeften van mensen die zorg krijgen.
Meepraten?
Als lid van een cliëntenraad kom je op voor de belangen van cliënten. Een belangrijke taak. Wil je meedenken en meepraten over welzijn en beleid, dan komen wij graag met je in gesprek. Ervaring in de medezeggenschap is niet nodig. Je doet het werk vrijwillig en je ontvangt hiervoor een onkostenvergoeding en eventuele reiskostenvergoeding. We zijn op zoek naar nieuwe leden! Heb je interesse, neemt u dan contact op door een e-mail te sturen aan